NIEUWS

ADXL – RETARGETING / REMARKETING

door | feb 9, 2021 | Advertising, Display, Display Advertising

Wat is Retargeting / Remarketing?
Retargeting, oftewel Remarketing, is een techniek waarmee je eerdere websitebezoekers opnieuw benadert met een gerichte advertentie.
Bron: https://en.wikipedia.org/wiki/Site_retargeting

Wat is het verschil tussen Retargeting en Remarketing?
De betekenis van Retargeting en Remarketing zijn hetzelfde: namelijk het opnieuw benaderen van een websitebezoeker met een tekst, visual of video. Van oorsprong werd de term ‘Retargeting’ gehanteerd voor Facebook en ‘Remarketing’ voor e-mail. Maar sinds Google naar hun eigen platform is gaan verwijzen als ‘Remarketing’, worden de twee begrippen als synoniemen gebruikt.

Is Retargeting effectief?
Jazeker! Retargeting campagnes zijn in veel gevallen de snelste en goedkoopste manier om prospects te veranderen/converteren in betalende klanten. Immers: de interesse is gebleken uit het websitebezoek. Het enige wat je dan nog wil doen, is de getoonde interesse belonen met een passend aanbod.

Hoe werkt Retargeting?
Retargeting werkt door het plaatsen van een stuk code op de computer of telefoon van de bezoeker. De code is van het platform waarmee wordt samengewerkt, en legt vast wie de bezoeker is.

Retargeting met ADXL
Via ADXL is het mogelijk om advertenties te personaliseren voor websitebezoekers die een bepaalde webpagina hebben bezocht. Hier kun je display advertising toepassen, waarmee je bannersets worden vertoond op een gigantisch groot aantal websites.

Waarom Retargeting zo goed werkt
Een groot deel van de online marketing-inspanningen vindt plaats ‘aan de voorkant’, waarbij we zo veel mogelijk mensen uit de doelgroep op de pagina laten uitkomen.
Veel bedrijven zijn tevreden met een grote bezoekersstroom en houden dan op. Maar bij ons begint het dan pas. Een focus op alleen het binnenhalen van bezoekers is wellicht effectief, maar zeker nog niet efficiënt: vooral bij hoge betrokkenheidsproducten zie je dat mensen de website weer verlaten, waardoor de Funnel wordt onderbroken.
Retargeting biedt de mogelijkheid om bezoekers die de Funnel vroegtijdig verlaten terug te laten komen en later alsnog te laten converteren. Dit maakt Retargeting een efficiënt middel, die een prominente plaats verdient binnen jouw Sales-Funnel.

Is Retargeting irritant?
Sommige adverteerders zijn terughoudend om Retargeting in te zetten. Wat wij zelf vaak horen is dat bedrijven niet aan Retargeting willen beginnen, omdat ze het zelf zo irritant vinden om op het internet achtervolgd te worden.
Wij snappen die redenering wel, maar willen hem nuanceren. Retargeting hoeft namelijk niet irritant te zijn, maar wordt dat pas als de campagne slecht is ingericht.
Bij ADXL draaien we de stelling liever om: Retargeting is een hele sterke service richting je klanten. Retargeting maakt het namelijk mogelijk om heel gericht een aanbod te doen, specifiek afgestemd op de pagina’s die de klant heeft bezocht. Mits goed uitgevoerd is Retargeting dus geen irritatiefactor, maar juist een efficiënte manier om de klant te helpen om te vinden wat hij of zij zoekt.

Hoe zorgt ADXL ervoor dat Retargeting minder irritant is?

1: De frequency Cap
Per campagne specificeren we de bovengrens van de frequentie, en beperken we hoe vaak op een dag iemand een vertoning ziet. De ideale frequentie baseren we op het soort campagne. Impulsieve aankopen hebben een korte beslissingscurve van één dag, en mogen dus best een relatief hoge frequentie van zes of zeven impressies per etmaal hebben.
Bij campagnes waarbij de beslissingscurve meer tijd in beslag neemt – wat je bijvoorbeeld bij luxeproducten vaak ziet – past een lagere frequentie beter bij het aankoopproces. Dan is een frequentie van drie of vier keer in de week beter.

2: Een maximale periode
Binnen ons Display Netwerk kunnen wij jouw prospects tot minimaal 30 dagen na het websitebezoek een advertentie tonen. Maar dat het kan, wil natuurlijk niet zeggen dat dat ook moet. Daarom stemmen we de maximale periode af op de gemiddelde beslissingscurve.

3: Geconverteerde bezoekers uitsluiten
Als iemand converteert, dan sluiten we hem of haar uit en krijgt die persoon geen advertenties meer te zien. Dit zorgt voor twee voordelen: de koper krijgt geen advertenties meer voor een product wat al is gekocht, en de adverteerder bespaart geld nu er minder vertoningen nodig zijn.

4: Minder specifiek en toch relevant
Wie dagenlang op het internet wordt achtervolgd met plaatjes van de sportschoenen die hij of zij heeft bekeken, krijgt al snel het gevoel achtervolgd te worden. Dit lossen we op door de content minder specifiek te maken, maar nog steeds relevant.
We kunnen bijvoorbeeld een specifieke aanbieding verpakken in een bredere context. Een voorbeeld. Iemand bekijkt een tuinslang en komt in de Retargeting-Funnel terecht. Die persoon benaderen we met een advertentie met verschillende tuinartikelen, waaronder de bekeken tuinslang. Zo maak je de advertentie minder specifiek, waardoor het comfortabeler voelt voor de consument.

Kortom: alleen goede Retargeting is efficiënt
De moraal van het verhaal: Retargeting is een krachtig instrument waarmee we websitebezoekers in de Funnel krijgen én houden. Door frequenties, looptijden en advertentiematerialen slim in te stellen, zorgen we voor effectieve marketing zónder de irritatiefactor.

Het is bij ADXL altijd al mogelijk geweest om te Retargeten. Wij hanteren een juiste mix bij het inzetten van de frequency cap. Deze stellen we op een bepaalde maximale periode waarbij we de personen die geconverteerd zijn vanzelfsprekend uitsluiten.
Door middel van deze Retargeting mogelijkheden kan ADXL nog effectiever targeten en de beste resultaten behalen voor haar klanten.

Wil jij meer weten over Retargeting?

Stuur ons dan een bericht support@adxl.nl of bel ons op 085 5000 800.